نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2972
-
الف
+

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان؛ دانشگاه «کابل» رنگ خون به خود گرفت

سومین نمایشگاه بزرگ کتاب ایران و افغانستان ویژه دانشجویان و دانشگاهیان که قرار بود به مدت ۱۰ روز در دانشگاه کابل برگزار شود، امروز با حادثه مواجه شد.

به گزارش آی فیلم2، مقامات افغانستانی اعلام کردند که همزمان با حضور چندین مقام ارشد این کشور  به منظور برگزاری سومین نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان، مهاجمان مسلح به دانشگاه کابل حمله کردند.

تاکنون گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است. طالبان اعلام کرده است که اعضای این گروه، نقشی در انفجار امروز کابل نداشته‌اند.

شیوای شرق، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که "پس از ختم سخنرانی‌ها، قرار بود که نمایشگاه کتاب افغانستان و ایران را گشایش بخشیم که انتحاری‌ها در دانشگاه داخل شدند و درگیری آغاز یافت."

یک منبع نزدیک به بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان به خبرنگار ایرنا در کابل گفته که "آقای امینیان هنگام حمله مهاجمان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل حضور داشت اما وی و شرکت کنندگان ایرانی و سایر همراهان آنها به سلامت از دانشگاه خارج شدند."

گفتنی است قرار بود در این نمایشگاه مقامات کشور افغانستان و ایران از جمله «امرالله صالح» معاون اول رئیس جمهور، «عباس بصیر» وزیر تحصیلات عالی، «طاهر زهیر» وزیر اطلاعات و فرهنگ، «بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و «مجتبی نوروزی» سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند.

برای این نمایشگاه ماه‌ها پیش برنامه ریزی شده بود که با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی اجرایی شود و امروز قرار به افتتاح آن بود اما این حادثه رخ داد.

یک منبع امنیتی به رسانه‌های افغانستان گفته است که تعداد کشته‌های حمله مسلحانه به دانشگاه کابل به 20 نفر افزایش یافته و در این درگیری تاکنون 40 نفر نیز زخمی شدند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز در گزارش خود از این حادثه اعلام کرده است که در این حادثه 10 نفر کشته شدند.

یکی از خبرنگاران دانشگاه کابل چنین روایت می کند: محفل زیبای فرهنگی در دانشکده هنرها درحال جریان بود. احتمالا پسران و دختران ناز سرزمینم درین جریان در جاده های درون دانشگاه از امید،  آرزو و اهداف آینده ی شان صحبت میکردند و یا هم در صنوف به کلمه ها میاندیشیدند. استاد ضیای رفعت و حامد عسکری (شاعر بلند‌آوازه‌ی ایران) در این محفل غزل میخواندند و شعرها، شرکت‌‌کنندکان را سرشار از نشاط کرده بود. اما شاید پانزده‌ دقیقه از این نشاط‌انگیزی نگذشته بود، که متاسفانه صدای حمله‌ی انتحاری، ترس و اضطراب در جان مخاطبان انداخت و همه پا به فرار گذاشتند.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان دقایقی پیش اعلام کرد حمله به دانشگاه کابل پس از ۶ ساعت و با کشته‌شدن سه فرد مهاجم پایان یافته است. «طارق آرین» گفته در این حمله ۱۹ نفر جان‌باخته‌ و ۲۲ تن دیگر مجروح شده‌اند.

ب م

نظر شما
ارسال نظر